Vladimir Živanović, direktor Turističke organizacije Zlatibor, otkriva kako je ova planina stekla evropski renome i privukla posetioce sa svih strana sveta.
Stalne inovacije, širenje ponude, atraktivni sadržaji samo su deo onoga što uz prirodne lepote i karakteristike Zlatibora čini status ove planine iz godine u godinu sve višim. Ali, svaki postignut cilj je samo put ka novim izazovima

Šta je iz Vašeg ugla najviše doprinelo tome da Zlatibor postaje značajan evropski turistički centar?
U osnovi iskoraka ka tom zahtevnom cilju su izuzetna prirodna svojstva: status vazdušne banje koji je planina zasluženo ponela pre više od jednog veka, zasnovan na lekovitom vazduhu i nesagledivim zelenim prostranstvima prošaranim „zlatnim“ borovima i bistrim potocima, što je prvi razlog i utisak da se brojni posetioci zaljube u Zlatibor. Tome pogoduje i idealan saobraćajni položaj, na sredokraći puta od Beograda do Jadranskog mora. Ali u visokorazvijenom turizmu, do koga je već dosegla ova najposećenija planina Srbije, priroda i položaj samo su polazne tačke. Bez mudro osmišljenih razvojnih planova, bez velikih infrastrukturnih i drugih ulaganja nema potpunog napretka. To je na Zlatiboru pravovremeno shvaćeno i sa uspehom postignuto: spoj prirodnih lepota i vrednih, a realnih investicija, doveo je poslednjih godina do intenzivnog razvoja ove destinacije. S tim što se na ostvarenom ne zaustavljamo. Stalna su ulaganja u nove sadržaje koji iz godine u godinu privlače nove goste, a stare ponovo vraćaju na planinu. Kad uskoro zaživi ”Gold gondola”, najveća investicija opštine Čajetina vredna 13 miliona evra, to će dati novi snažan vetar u jedra zlatiborskom razvoju. Takođe, veliki napori koje turistička privreda i nosioci razvoja turizma na Zlatiboru ulažu u marketing i promotivne aktivnosti doprinose da se za blagodeti ”zlatne planine” i njenu raznovrsnu turističku ponudu čuje i van granica Srbije, širom Evrope, pa čak i sveta. Zato nas sve više inostranih gostiju posećuje, zato Zlatibor postaje značajan evropski turistički centar.
Koje su ključne strategije za održavanje pozicije lidera u planinskom turizmu u Srbiji?
Zna se koliko je teško postati lider u bilo kojem poslu, u turizmu naročito. Još je teže dugo opstajati na čelnom mestu kad je konkurencija ozbiljna. Zlatiboru to u planinskom turizmu već duže vreme uspeva, na ponos nas zlatiborskih turističkih delatnika. Smatram da nam lidersku poziciju među planinama Srbije čuvaju konstatna ulaganja u nove sadržaje, odličan kvalitet turističke ponude koji uslugu na Zlatiboru drži na veoma visokom nivou, kao i poznato gostroprimstvo i ljubaznost zlatiborskih domaćina. Turisti prepoznaju Zlatibor kao destinaciju koja prati moderne trendove, a opet čuva duh tradicije i prepoznatljivosti. U poslednje vreme puno napora i sredstava ulažemo u nove, savremene načine promocije. Za predstavljanje Zlatibora koriste se novi kanali komunikacije, internet promocija, društvene mreže i mobilne aplikacije. Na taj način pokušavamo da planinu predstavimo iz jednog drugog ugla, primereno vremenu, i učinimo je privlačnijom i dostupnijom mladim generacijama.
Letnja sezona na Zlatiboru je opravdala sva očekivanja. Kako teku pripreme za zimsku i koji sadržaji, pored standardnih, očekuju posetioce?
Iako je prošla godina bila rekordna po broju gostiju i ostvarenih noćenja, ovog leta uspeli smo da ostvarimo povećanje broja turista od 5 odsto, što je veliki uspeh, s tim što nas posebno raduje povećanje broja stranih turista za oko 30 odsto. Pripreme za zimsku sezonu su uveliko u toku. Skijaše i ljubitelje zimskih sportova ove zime očekuje nova ski staza na Torniku, dužine dva kilometra. U funkciji će, pored te nove, biti i već postojeće ski-staze sa šestosednom žičarom, dva ski-lifta i sistemom za veštačko osnežavanje. Skijalište za početnike i rekreativce u centru Zlatibora, na padini Obudovica, takođe će svakodnevno raditi. Gostima na raspolaganju biće veliki broj ski-škola i ski-renti, a na nekoliko lokacija uređena i sankališta za decu. Dino park i Avantura park na Zlatiboru imaće i ove godine svoje atraktivne zimske sadržaje. Neki od najposećenijih lokaliteta (Stopića pećina, Muzej ‘’Staro selo’’ u Sirogojnu, vodopad u Gostilju i drugi) otvoreni su za posetioce tokom cele godine. A ‘’šlag na tortu’’ sadržajne zlatiborske ponude, kao i obično, pripremamo za novogodišnje praznike: sve goste planine u tom periodu, kada je Zlatibor izuzetno posećen (i po 30.000 turista tada dnevno ovde boravi), očekuje nezaboravan provod uz koncerte najpoznatijih muzičkih zvezda na Kraljevom trgu.
Koliko je duga turistička istorija Zlatibora poznata posetiocima? Šta su iz Vašeg ugla najznačajniji momenti te istorije?
Zlatibor ima tradiciju organizovanog razvoja turizma dužu od 125 godina. Davne 1893. na planinu je došao kralj Aleksandar Obrenović, pa opčinjen zdravim vazduhom, lepotom pejzaža i gostoprimstvom Zlatiboraca odlučio da pomogne razvoj planine. Na izvoru hladne planinske vode Kulaševac izgradio je česmu kojoj meštani nadenuše ime Kraljeva Voda, tako nazvaše i turističko naselje koje je oko česme nastajalo. Značajan momenat za razvoj planine bila je i gradnja istoimenog hotela, prvog koji je na planini izgrađen, čije podizanje je pomogao kralj Petar I Karađorđević 1908. godine. Krunisane vladarske glave su, dakle, prepoznale vrednosti ove vazdušne banje. U modernom razvoju Zlatibora prvu prekretnicu predstavlja gradnja hotela ‘’Palisad’’ šezdesetih godina, kada planina postaje savremena turistička destinacija, kao i prethodna gradnja veštačkog jezera u centru naselja koje i dan danas predstavlja omiljenu oazu za šetnju, odmor i uživanje u blagodetima planine. Potom kreće intenzivna gradnja mnogih hotela, vila za odmor, apartmanskih kuća, restorana… A u poslednjoj deceniji, kada nastaju moderni hotelski i drugi savremeni objekti po kojima je Zlatibor danas prepoznatljiv, otvoren je i prvi zlatiborski hotel sa pet zvezdica ‘’Grand hotel Tornik’’, uverljiv dokaz snažnog razvoja i napretka ovog turističkog centra.
Zlatibor zadovoljava potrebe i posetilaca koji traže mir i relaksaciju, porodicama, zaljubljenicima u zimske sportove i adrenalin, kamperima, ali i hedonistima koji vole uživanje u prirodi, gastronomiji, tradiciji. Da li je izazovno objediniti sve to?
Nosiocima razvoja turizma na Zlatiboru i turističkoj privredi to i jeste najveći izazov – objediniti sve blagodeti i sadržaje koje planina nudi i pružiti ih turistima tako da im to bude jedinstveno i nezaboravno iskustvo. Izazovno je prihvatiti sofisticirane potrebe savremenih turista, a opet sačuvati prirodne i tradicionalne vrednosti na kojima se zasniva turistička atraktivnost Zlatibora. Zato gostu u isto vreme nudimo aktivan odmor u savremeno uređenim centrima i adrenalinske sportove uklopljene sa uživanjem u dugim šetnjama čistom zlatiborskom prirodom, sa zabavnim sadržajima na Kraljevom trgu i tradicionalnim seoskim dešavanjima (Pršutijada, Rakijada, Dani pastrmke, jablanički višeboj, Vašar starih zanata) i naravno, nezaboravnim ukusima najbolje pršute, komplet lepinje, pečene jagnjetine, domaće zdrave hrane koje je ovde u izobilju.
Kakvi su utisci posetilaca iz inostranstva?
O tome da posetioci iz inostranstva sa ‘’zlatne planine’’ nose uglavnom lepe utiske svakako da govori podatak da ih je iz godine u godinu na Zlatiboru sve više. U turizmu se kaže da zadovoljan gost uvek ponovo dolazi. S tim što to nisu više samo turisti iz Crne Gore, Bosne i Makedonije, kao ranijih godina. Sada je sve više gostiju iz Rusije, Izraela, daleke Kine, Indije. Oduševljeni su planinskim vazduhom, prijatnom klimom, pejzažima, avanturističkim sadržajima… Rado ističu da im u sećanju posebno ostaju komplet lepinja, zlatiborska pijaca i druželjubivi Zlatiborci. Velikom broju stranih gostiju doprinosi i moderno opremljeni Kamp ‘’Zlatibor’’, kategorisan sa tri zvezdice, u kome tokom letnje sezone borave mnoge organizovane grupe kampera iz Holandije, Nemačke, Velike Britanije, Slovenije… Kako kažu, veoma su zadovoljni uslovima u kampu, izletima koji se za njih organizuju i sadržajima koji su im na raspolaganju na Zlatiboru, pa se rado vraćaju i kao individualni kamperi. S tim u vezi, kuriozitet je i ovo: mada je sezona rada ovog kampa tek završena, već za narednu godinu imamo šest najavljenih grupa Holanđana, kao i kampere iz Velike Britanije.