Sotiris Kostouros generalni direktor British American Tobacco u Srbiji smatra da je strast prema poslu osnova uspeha što poslovanje kompanije koju vodi i potvrđuje
Koliko je veliki izazov učestvovati u pisanju novog poglavlja duvanske industrije u Srbiji?
Duvanska industrija prolazi kroz temeljnu transformaciju, što je posledica tri faktora – novih tehnologija, fragmentacije korisnika i uticaja promena na zdravlje. BAT igra ključnu ulogu u toj transformaciji i jedan je od predvodnika inovacija u uvođenju proizvoda potencijalno smanjenog rizika na tržište, sa najmodernijim uređajem nove generacije glo – koji zagreva, a ne sagoreva duvan. Srbija je jedna od prvih zemalja u svetu u kojoj je prošle godine predstavljen ovaj inovativni proizvod od kog će svi imati koristi – potrošači, društvo i industrija. Procena je da će do 2050. godine polovina svih potrošača koristiti uređaje nove generacije sa potencijalom smanjene štetnosti u odnosu na klasične cigarete.Otvarati nova poglavlja, naročito, u ovoj vrsti industrije predstavlja veliki izazov, ali i odgovornost.
Na osnovu svog profesionalnog iskustva i pozicije koju zauzimate kakav je Vaš utisak o potrošačima u Srbiji? Šta ih privlači? Na šta najbolje reaguju?
Srbija je specifična po tome što ljudi imaju izražene pušačke navike i prema nekim poslednjim istraživanjima imamo oko 2,6 miliona pušača. Naša poslovna strategija stavlja potrošače u srce svakog proizvoda, i svake godine se usavršavamo i menjamo u skladu sa tržišnom dinamikom, njihovim navikama i lokalnim tržišnim trendovima. Najveći broj konzumenta su korisnici tradicionalnih cigareta i zato i dalje nastavljamo sa usavršavanjem našeg kor biznisa i proizvoda. BAT-ova fabrika u Vranju, jedna je od najmodernijih u regionu, i tokom poslednjih 15 godina smo uložili značajna sredstva kako bismo je modernizovali. Sa druge strane su oni koji žele novo iskustvo, nove alternative, zanimljiv dizajn, novu tehnologiju i imaju zdravstvene nedoumice. Za njih smo namenili glo, sofisticiran uređaj, jednostavan za korišćenje, koji pruža iskustvo slično pušenju koji je potencijalno manje štetan, i ne proizvodi pepeo, kao ni neugodne mirise.

Kako biste opisali srpsko tržište iz ugla industrije kojom se bavite? U čemu je njegova specifičnost?
Budući da sam tokom karijere imao priliku da radim u drugim regionima, kao što su Italija, Francuska, Grčka, Velika Britanija i Baltičke zemlje, moram da priznam da je Srbija jako dinamično tržište, koje odlikuje jaka konkurencija, prihvatanje promena i visok tržišni potencijal. Najveći svetski „igrači“ iz duvanske industrije uložili su sredstva u fabrike ovde, tako da nivo konkurencije nije iznenađujući, a to čini Srbiju jako uzbudljivim mestom za posao.
Imate li sopstveni profesionalni moto? Koji je prvi princip kojeg se držite u radu?
Imam ih nekoliko, u poslednje vreme moj moto je “ako si depresivan živiš u prošlosti, ako si nestrpljiv živiš u budućnosti. Ako si u miru, živiš u sadašnjosti” od Lao Cea. U poslovnom kontekstu, pogotovo radeći za veliku multinacionalnu kompaniju, verujem da je lako izgubiti preduzetnički duh, motivaciju za upuštanje u proračunate rizike i sposobnost da se nakon brzih padova ustane i sutradan ponovo pokuša nešto novo. Ovo je nešto što mora, posebno u svetu naglih promena, da ostane u srži našeg svakodnevnog poslovanja.
Šta su vaša najvažnija očekivanja od najbližih saradnika? Šta smatrate najvažnijim karakteristikama dobrog tima?
Strast prema poslu, iskrenost prema sebi i drugima, skromnost i volja za konstantnim učenjem i poboljšanjem, sposobnost da se jasno izražavaju, hrabrost da budu strogi prema problemu, ali tolerantni prema ljudima, i za kraj, da funkcionišu po visokim standardima integriteta i poslovne etike. Najbliži saradnici moraju odlično da se razumeju, prihvataju različitosti u okviru tima, da budu lideri u svojim oblastima stručnosti, i da inspirišu druge kroz individualne veštine i profesionalnost.
Kakav utisak ste stekli o Beogradu od kada ste stupili na aktuelnu profesionalnu poziciju?
Tokom poslednjih 20 godina, imao sam privilegiju da živim i radim na različitim destinacijama, poput, Londona, Rima, Pariza, Atine i Rige, kao i da putujem u različite delove sveta. Svako mesto ima nešto specifično da ponudi. Ipak, Beograd je poseban, i podseća me na grad u kojem sam odrastao, Atinu. Imaju sličan duh, važne istorijske spomenike, neku sličnu energiju i radost. Radio sam u mnogim zemljama i stekao veliko profesionalno iskustvo, ali retko gde sam imao priliku da upoznam tako srdačne i prijateljski nastrojene ljude. Volim šetnje po centru Beograda, ležernu atmosferu i inkluzivnu kulturu. Sve to stvara kombinaciju koju nisam video ni u jednom gradu do sada.
BAT se bez sumnje može okarakterisati kao jedna od društveno najodgovornijih kompanija na tržištu Srbije. Koje biste aktivnosti na tom planu posebno izdvojili?
Tokom svih ovih godina investirali smo više od milion evra u društveno odgovorne projekte u Srbiji. Jako smo ponosni što smo u samom vrhu nosilaca korporativne društvene odgovornosti. Prošle godine smo, na primer, investirali značajna sredstva u kompletno renoviranje gradskog bazena u Vranju, kao i u veoma vrednu donaciju kompjuterske opreme Gradu Vranju, koja je distribuirana onim institucijama kojima je bila najpotrebnija. Takođe, ponosni smo na naš projekat sprečavanja prodaje duvanskih proizvoda maloletnim licima, koji smo sproveli u saradnji sa Nacionalnim Udruženjem Potrošača, u gradovima širom Srbije.