O lepotama Srbije nikada ne znamo dovoljno iako nam se ponekad čini da znamo sve. Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije, otkriva koliko su veliki potencijali ove zemlje. Pre svega u tome da nas iznenadi svojom lepotom.
Šta smatrate najvažnijim adutima turizma u Srbiji?
Netaknuta priroda, zdrava hrana, autentična atmosfera, brojne turističke manifestacije, gostoljubivost i srdačnost lokalnog stanovništva predstavljaju osnovne adute koji našu zemlju izdvajaju od drugih zemalja.
Srbija se percipira još uvek kao nova i nedovoljno istražena destinacija, te time, kao i svojom blizinom, tj. geografskom pozicijom i dobrom povezanošću sa najvažnijim emitivnim tržištima i turističkom ponudom koja je u skladu sa savremenim trendovima tražnje daje dobru vrednost za uloženi novac i predstavlja sve poželjniju destinaciju.
Srbija je zemlja sa raznovrsnom turističkom ponudom koju odlikuje izuzetno prirodno bogatstvo, brojni arheološki lokaliteti, manastiri, crkve i drugo kulturno-istorijsko nasleđe koje se nalazi na listi UNESCO, kao i tradicionalno gostoljubivi i dobri ljudi.
U Srbiji se ukrštaju dve značajne međunarodne saobraćajnice: drumska – Koridor 10 i rečna: Dunav – Koridor 7, plovan celim svojim tokom kroz Srbiju (588km), a dobra je i vazdušna povezanost preko beogradskog i niškog aerodroma, što je svakako jedan od osnovnih preduslova za razvoj turizma.
Srbija se nalazi na značajnim panevropskim tematskim rutama, kulturnim: Transromanika, Put rimskih careva i dunavski put vina, Ruta Evropskih gradova secesije, Ruta jevrejskog nasleđa, Ruta Arhitekture totalitarnih režima XX veka – ATRIUM, zatim na biciklističkoj ruti Evrovelo 6 i pešačkim rutama E4 i E7.
Iz dosadašnjih iskustava, šta je to što je turistima uz inostranstva najinteresantnije u našoj zemlji?
Interesovanja stranih turista za našu zemlju se razlikuju od tržišta do tržišta, ali se kao glavni razlozi za dolazak mogu izdvojiti kratki odmori u gradovima (city break), kružne ture vezane za obilaske kulturno-istorijskih spomenika, aktivan odmor u prirodi, pre svega skijanje, pešačenje i biciklizam u kombinaciji sa odmorom u ruralnim i planinskim predelima Srbije, kao i posete letnjim muzičkim festivalima i drugim manifestacijama u Srbiji.
Ove godine je Turistička organizacija Srbije promovisala turističku ponudu Srbije putem intenzivne TV i digitalne kampanje na kanalima BBC i Eurosport, medijskih kuća sa preko 308 miliona gledalaca nedeljno, baš sa fokusom na interesovanja stranih turista za turističkom ponudom naše zemlje.
Koliko su ljudi koji inače žive ovde, takozvani domaći turisti, zainteresovani za druge regije Srbije i koje oblasti najčešće posećuju?
Kao što znate, mera Vlade Republike Srbije za podsticaj unapređenju domaćeg turizma kroz dodelu vaučera, dala je sjajan vetar u leđa razvoju domaćeg turizma i ima odlične rezultate. Vlada Republike Srbije odobrila je dodatnih 20.000 vaučera za ovu godinu.
Domaći turisti najčešće posećuju u zimskom periodu planinske centre, ali i banje kao celogodišnje destinacije.
Moramo pomenuti i koliko je naša zemlja bogata mrežom reka, od mirnih ravničarskih do brzih planinskih reka, kao i brojnim jezerima što daje mnogo mogućnosti za kvalitetan odmor i različite sportske aktivnosti.
Jezera koja beleže sve veću posećenost, a koja se nalaze u brošurama Turističke organizacije Srbije (TOS) su: Palićko, Borsko, Srebrno, Vlasinsko jezero, zatim Belocrkvanska jezera, Uvačko jezero i druga manja jezera. Ada Ciganlija je prepoznata kao „beogradsko more”. Reke su takođe poznate kao turistički proizvod: Drina sa regatama, kao i Ibar, Lim i Nišava sa raftinzima, Dunav sa ukupnom turističkom ponudom, itd. Na rekama se organizuju krstarenja, rafting, kanjoning. Poznate plaže: Štrand u Novom Sadu, plaža na Savi kod Šapca, u Kladovu, Zaječaru beleže visoku posećenost domaćih turista u letnjem periodu.
Pored banjskog ili recimo verskog turizma, šta smatrate potencijalnim resursom koji se može iskoristiti u ovom smislu?
Svakako treba spomenuti zdravstveni turizam. Kombinacija medicine i turizma relativno je nov tip turizma koji beleži visoke stope rasta, a taj trend nastaviće se i u budućnosti. Srbiju već posećuju turisti čiji je motiv putovanja zdravstveni turizam, što je prepoznalo i Ministarstvo zdravlja Republike Srbije. Tim povodom je uspostavljena saradnja između TOS-a i Ministarstva zdravlja, na osnovu koje su njihovi predstavnici učestvovali sa Turističkom organizacijom Srbije na sajmovima turizma u Berlinu i Moskvi.
Imajući u vidu promene u načinu života sa sve više stresa, kao i globalno starenje stanovništva, očekuje se i rast broja korisnika spa/wellness proizvoda jer je sve veća potražnja i za holističkim medicinskim terapijama i tretmanima.
Razvoj zdravstvenog turizma uticaće i na posećenost našim banjama (s obzirom na to da je određeni broj naših banja specijalizovan za zdravstveno – medicinske tretmane), kao i lečilištima u RH centrima.
photo: TO Srbije
Koje destinacije unutar Srbije smatrate najatraktivnijim u letnjim mesecima?
Kratki odmori, tzv. „city break”, privlače turiste u sve većem broju, u čemu prednjači Beograd, ali su tu i Novi Sad koji je proglašen prestonicom kulture za 2021. godinu i gradom mladih za 2019. godinu, Niš, Subotica i drugi gradovi u Srbiji.
Za mlađu populaciju veoma su atraktivni letnji muzički festivali koji su poznati i van granica naše zemlje, a za ljubitelje aktivnog odmora tu je čista i nedirnuta priroda, nacionalni parkovi, mogućnosti organizovanja pešačenja, biciklizma, splavarenja i ostalih sportova u prirodi, uz postojanje zdravstvenih tretmana u našim banjama. Sve ove atrakcije su idealne za provođenje letnjeg odmora ili jednog njegovog dela u Srbiji.
Planinske destinacije Kopaonik, Zlatibor itd. poslednjih godina sve više nude letnje sadržaje i ponudu koja je svojstvena najrazvijenijim planinskim centrima. U ponudi su tokom leta planinski biciklizam, adrenalinski sadržaji, paraglajding, vožnje kvadom, bob na šinama i ziplajn.
U narednom periodu na koje projekte ste prevashodno fokusirani ukoliko govorimo o unapređenju predispozicija domaćeg turizma?
Izrada strateškog marketing plana turizma Srbije je jedan od prioriteta za Turističku organizaciju Srbije. Kako bismo bili usklađeni sa marketinškim trendovima u svetu, neophodno je definisati stratešku orijentaciju Srbije kao turističkog brenda, definisati prema tome i razvoj turističkih proizvoda Srbije, kako bismo ih na adekvatan način i promovisali, u skladu sa ciljnom grupom i pozicijom. Kada je u pitanju domaće tržište, trenutno je u toku letnja kampanja pod sloganom „Vidi Srbiju… Savršen odmor ti je nadohvat ruke”. Pored bilborda i oglašavanja u štampanim i elektronskim medijima, kao i na društvenim mrežama, TOS je tokom juna meseca u Čačku, Nišu i Novom Sadu, zajedno sa lokalnim turističkim organizacijama širom Srbije, predstavio turističku ponudu naše zemlje.
autor: Ivana Čikarić