Veliki muzičar, instrumentalista, kompozitor i pevač, ove godine sa svojim sastavom Balkanopolis obeležava 20 godina od osnivanja, a ujedno i 20 godina postojanja moderne tradicionalne srpske muzike. Intervju je dao u kolima, na putu ka snimanju. Govorio je o značaju zvuka stare Srbije, načinu na koji ga pronalaze instrumenti i eksluzivno otkrio kako će Balkanopolis obeležiti veliki jubilej.
Da li znate koliko instrumenata umete da svirate? Ne tako davno, u Beogradu ste imali nastup na kom ste svirali 15 instrumenata istovremeno. Kako iz vašeg ugla pristupate tom muzičkom multitaskingu?
Negde instrumenti nalaze mene, a ne ja njih. Ima ih mnogo više od petnaest, ali hajde da kažemo da je to neka cifra koju ljudi najviše pominju, pa neka ostane na tome. Volim da stvaram muziku. A instrumenti… To je kao kad slikar bira boje, tako i ti biraš zvučne boje u zavisnosti od toga šta pesma traži.
Trudim se da ispričam svaku muzičku priču na način koji odgovara mom senzibilitetu, a pritom je u skladu sa tradicionalnim vrednostima. Nastojim da tekstovi koje pišem budu u duhu narodne poezije, što epske, što lirske. Opet, to uvek ima i dozu modernog, jer živimo u 21. veku. Odrastao sam i na drugim modernim zvukovima i orkestarskom zvuku. Svi ti zvukovi spojeno čine zvuk Balkanopolisa i kompozicija koje stvaram.
Nastupali ste letos na Festivalu srednjovekovne muzike u Prizrenu. Šta najviše volite u srpskoj srednjovekovnoj muzici? Po čemu je nasleđe koje imamo iz tog perioda posebno i na koji način ovaj festival gaji to nasleđe?
Ne znam koliko sam ekspert da govorim na temu srpske srednjovekovne muzike. Znam da se velikim delom naša današnja tradicija oslanja na nju, i da naša crkvena – pojačka tradicija sežu i u srednji vek. Isto tako je činjenica da je naša tradicija uticala na crkvenu muziku i obrnuto, zato mnogi naši tradicionali imaju vrlo specifičnu duhovnu notu. Odlična je inicijativa da se organizuje Festival srednjovekovne muzike. Moram da pohvalim i organizatore i inicijatore tog festivala. Prvo na odličnoj ideji, ali i na fantastičnoj realizaciji celog događaja. Događaj je smešten u carski grad Prizren, koji je Srbima značajan kulturološki, i kao negdašnji carski grad. Moram priznati da je bio poseban osećaj svirati na jednom tako izuzetnom mestu u crkvi pod vedrim nebom. Posebno imajući u vidu sadašnji trenutak i situaciju u kojoj su naši ljudi danas u Prizrenu, i na celom Kosovu i Metohiji. Vrlo simbolično.
Po čemu ćete pamtiti ovo gostovanje u Prizrenu?
Imao sam vrlo specifičan emotivan naboj. Mesto i publika su bili inspirativni. Pamtiću taj nastup kao jedan od vrlo značajnih u mom životu. Raduje me I da festival raste kao što je Edin Karamazov, svirala na toj istoj sceni, u crkvi pod vedrim nebom.
Srbija ima veoma bogatu kulturu i istorijsko nasleđe. U ovom periodu karijere, koji segment naše istorije i kulture vam je najinspirativniji?
Generalno sam privučen našim drevnim zvukom, grlenim pevanjem, sviranjem tradicionalnih instrumenata kao što su gajde, kao što je kaval, tambura i ostali naši tradicionalni instrumenti. Ali gajde su mi trenutno primarne. One su istorijski mnogo značajniji i stariji srpski instrument i od frule i od trube. U tom smislu, one su direktna veza sa našim precima. Spoj svih tih instrumenata i zvuk stare Srbije me i dalje fascinira i predstavlja nepresušni izvor inspiracije. Epska i lirska poetika se u mojoj muzici stalno prepliću. I nove kompozicije koje stvaram nose u sebi večiti kontrast epike i lirike naše tradicije, ali opet na jedan moderan način, blizak mom senzibilitetu.
Radite punom parom, kako će izgledati jesen i zima u vašem rokovniku?
Jesen i zima su fantastične. Slavimo 20. godina Balkanopolisa! Obeležićemo jubilej specijalnim koncertom u Sava Centru 25. novembra. Koncert se zove Balkanopolis 2.0, i njime ćemo proslaviti 20. godina Balkanopolisa, muzičke grupe koja je u Srbiji začetnik talasa nove tradicionalne muzike ali i 20 godina od začetka jednog novog zvuka, novog muzičkog pravca na ovim prostorima zvanog “moderna tradicija”.
Letos sam imao 4 vrlo zapažena nastupa u Kini, nastupe sa Balkanopolisom u Holandiji, od kojih je jedan gledao milionski auditorijum na televiziji, uz 35 hiljada ljudi u publici, na otvorenom. 7. novembra u Holandiji nastupam sa simfonijskim orkestrom u Dulenu u Roterdamu. Od 5. decembra Balkanopolis opet kreće na koncertnu turneju u Kini gde nas, nakon velikog jubilarnog koncerta u Sava Centra, čekaju nastupi u vrlo značajnim koncertnim dvoranama.
Autor: Miljana Nešković