Nenad Radujević, direktor modnog studia Click, koji već nekoliko decenija organizuje Belgrade Fashion Week, u susret velikoj jesenjoj modnoj fešti u Beogradu objašnjava poslovni aspekt domaće mode, ocenjuje uspeh domaćih dizajnera i manifestacije na čijem je čelu, ali i objašnjava zbog čega nije dobro to što beogradska ulična moda sve više liči na svetske modne metropole

Foto: Nebojša Babić
Belgrade Fashion Week je, od osnivanja do danas, prešao veliki put. Šta smatrate najvećim doprinosima ove manifestacije u proteklim decenijama?
Mislim da je razvoj autorskog dizajna naš najveći doprinos domaćoj modnoj sceni. Lepo je videti posle toliko godina različita modna imena koja su rasla sa našom manifestacijom, a danas su zapažena ne samo u Srbiji već i u inostranstvu. Pored toga, mislim i da je šira publika dobila dobru modnu manifestaciju preko koje mogu da prate domaću ponudu i trendove, jer je BFW relevantan i u internacionalnim okvirima.
Beogradska modna scena je specifična. Iz ugla čoveka koji obilazi najveće svetske modne smotre, po čemu mislite da se srpski autori izdvajaju? U njihovim ateljeima se često kriju brojna skrivena blaga. Šta Vi najradije preporučujete svojim prijateljima iz inostranstva koji žele da istraže beogradsku modnu ponudu?
Drago mi je da našim važnim internacionalnim gostima na BFW-u mogu sve češće da pokažem dobre beogradske radnje domaćih dizajnera: od Belgrade Design District-a, preko onih na Dorćolu ili različitih konceptualnih radnji sa više autora. Ali uvek ih vodim i u Etnografski muzej, da sagledaju svo bogatstvo i tradiciju našeg kulturnog nasleđa, koje je verujem polazna tačka naše modne scene.
Kako biste opisali uličnu modu Beograda?
Slobodno mogu reći da moda beogradskih ulica sve više liči na mnoge evropske metropole. Ali to nije uvek pohvalna izjava. Nažalost, dolaskom brojnih svetskih „mass“ brendova sve metropole liče jedna na drugu. Sećam se Beograda iz ’80. godina, kada su klinci na ulicama bili mnogo maštovitiji i kreativniji u svom modnom izrazu.
Tokom poslednjih godina, domaća moda se naročito okrenula ka „dobrim svrhama“, pa tako gotovo da nemamo modnu manifestaciju u okviru koje nije bila uključena makar jedna modna revija humanitarnog karaktera. Na koje akcije tog tipa ste najponosniji?
Beogradski Fashion Week od svog osnivanja ima želju da se bavi i društveno odgovornim radom. U tom smislu, sarađivali smo sa brojnim humanitarnim i državnim institucijama, podržavali brojne kampanje i akcije, podizali svest o različitim društvenim problemima… Najsvežija u pamćenju mi je ona od prošle godine, kada smo sa Hemofarmom održali takozvanu „Crvenu reviju“, na kojoj je prošetalo 60 žena u crvenim haljinama, od kojih 30 VIP dama. Na zaista sjajan način, one su prenele važnu poruku o doniranju organa. Kolege iz Hemofarma su mi rekle da je to najubedljivija humanitarna akcija, s najboljim rezultatima, od akcija koje su oni organizovali.
Kako mislite da će se domaća autorska moda razvijati u narednom periodu? Koje su njene glavne prednosti, a na kojim poljima smatrate da moramo još da se razvijamo?
Moda je u celom svetu jedan od najunosnijih biznisa, grana koja se lako i brzo razvija, ali i daje mogućnost dobrog brendiranja zemlje / grada / čitavih regija… Ne smemo nikad zaboraviti da je moda jedan od najvažnijih obeležja proteklih epoha. Ako modu sagledavamo na ovaj način, nije teško osmisliti njen pravac razvoja, ali ako je samo sagledavamo kroz stil raznih starleta ili ponudu u tržnim centrima, onda nećemo daleko stići. Autorska moda kod nas nije ni blizu nekog fokusa, koji bi na pravi način odredio njen razvoj. Rezultati koje ona donosi preko kreativnih kolekcija naših autora, koji se sve češće vraćaju sa dobrim kritikama sa svetskih modnih dešavanja, dokaz su da to treba što pre promeniti.
Poslovni aspekt je nešto na čemu treba intenzivno raditi, jer on sigurno može promeniti trenutno lošu percepciju modnog biznisa kod nas.

Foto: Miša Obradović
Ako govorimo o ovoj modnoj jeseni u Beogradu, i Nedelji mode koja se bliži, čemu se najviše radujete i šta najviše priželjkujete?
Upravo su u toku pripreme novog BFW-a. Teško je reći koja su mi očekivanja, jer ni ja nisam video kolekcije ili bar neki model koji će biti prikazan. Više bih voleo da o tome čitam u američkom ili italijanskom VOGUE-u, jer će upravo novinari ovih redakcija prvi put uživo pratiti naš Fashion Week. To je jedan od najvažnijih aspekata na kome radimo u poslednje vreme. Dovođenjem relevantnih novinara i modnih eksperata kod nas, omogućavamo i veću pažnju na naše autore.
Šta mislite da će na BFW-u ove jeseni biti najzanimljivije modnim degustatorima?
Mi se uvek trudimo da kolekcije na Beogradskoj nedelji mode budu relevantne, kreativne i kvalitetne u svakom smislu. Siguran sam da će shodno različitim ukusima mnoge kolekcije naći svoje konzumente, da će se publika upoznati sa nekim novim autorima i idejama, kao i da će verovatno otkriti neke nove i uzbudljive modne detalje ili fotografije na našim izložbama. Trudimo se da modu predstavimo kao umetnost. Uvek se radujem kad takav utisak ostave revije i prateći programi BFW-a.
Piše: Đurđa Petrović