Pisati o MerilinMonro prilično je nezahvalan posao jer nikada ne znate kome se zapravo obraćate – čitaocima koji o njoj znaju tek toliko da je bila holivudska glumica, seks simbol i pop ikona zlatnog doba Amerike, ili onima koji su upoznati sa jednom drugačijom, kompleksnijom pričom koja izlazi iz okvira novinske biografije slavne ličnosti. U tom slučaju MerilinMonro se pojavljuje u jednom sasvim drugačijem svetlu, kao umetnica, vredna radnica i lepa žena koja se između ostalog, bori protiv predrasuda o sebi, težeći da se ostvari kao glumica. Izvesno je da je u tome delimično i uspela – koliko je to bilo moguće do 36. godine, koliko je imala kada je 5. avgusta 1962. preminula.
Kako je glumila Merilin Monro
U filmu Neki to vole vruće publika i kritika nisu mogli da previde da je Merilin Monro odlična komičarka, što je uistinu i ranije pokazala ulogom u filmu Kako se udati za milionera (1953). Film Autobuska stanica iz 1956. je prva u drama u kojoj je ponela vodeću ulogu, takođe i prvi nastup gde uspešno primenjuje glumačku tehniku stečenu u njujorškom Actors Studio. Kritičari su imali oprečna mišljenja o filmu, međutim lik Šeri, osrednje pevačice u noćnom klubu, koja nehotice podstiče mladog, naivnog kauboja, kojeg glumi Don Marej, da se zaljubi u nju, pobrao je pozitivne kritike. Smatra se da je Merilin bila izuzetno hrabra s obzirom na činjenicu da je preuzela ulogu pevačice koja je bila znatno manje talentovana od nje same, i da je pesmu Stara crna magija otpevala ni približno dobro koliko je mogla. Jednostavnost s kojom nastupa u mjuziklu Muškarci više vole plavuše (1953) i izvanredno izvođenje Dijamanti su devojčini najbolji prijatelji, a kasnije Moje srce pripada njemu u muzičkoj komediji Volimo se (1960) pokazuju o kakvoj je izvođačkoj veličini reč. Stoga nije čudno da je Merilin toliko pogađalo što je Holivud odbijao da dozvoli da se pokaže izvan uloge lepe, ne naročito visprene plavuše. Njena lepota je u filmu Autobuska stanica prigušena bledom šminkom, kako bi dočarala lik žene koja ostaje budna čitave noći. Rad na ovom filmu je prvi odlučniji korak koji je Merilin napravila, kako bi bila shvaćena u Holivudu kao ozbiljna glumica, nešto što se nažalost nije u potpunosti ostvarilo.

Kako je sijala Merilin Monro
Li Štrasberg, glumac i teatrolog koji se posvetio podučavanju u okviru prve američke škole glume Actors Studio, kroz koju su, pored ostalih, prošli i Dastin Hofman, Džejms Din, Džejn Fonda, Al Paćino, rekao je: ‚‚Merilin Monro je jedna od dve-tri najtalentovanije i najosećajnije osobe koje sam sreo u životu – druga je Marlon Brando. Sjaj koji je imala na platnu bio je, neobično, ne samo neumanjen, već uvećan u stvarnosti. Obično bude obrnuto.“
Štrasberg, koji je u Ameriku doneo učenje Stanislavskog i koji je zaslužan za profesionalizaciju američke glume postavivši standarde zbog kojih danas cenimo Al Paćina i Roberta Denira, smatrao je da je Merilin ne samo veoma vredna, već i veoma nadarena umetnica.
Godine 1954. Merilin je u Actors Studio izvela scenu iz Judžin ONilove drame Ana Kristi, što je prema Štrasbergovim rečima bilo izvanredno. Malo je poznato da je imala želju da glumi Grušenjku, jednu od centralnih ženskih likova romana Braća Karamazovi i da je počela da razmišlja o preusmeravanju sa filma na pozorišnu scenu.
Kako se borila Merilin Monro
Grušenjka nije nasumično izabran karakter, međutim ovde nemamo nameru da prepričavamo ruski klasik, već samo da pomenemo da je Merilin u liku mlade žene, bez porodične zaleđine, koja se ne predaje, videla ulogu za sebe.
Merilin Monro je rođena u Los Anđelesu kao Norma Džin Morteson 1. juna 1926. Njena majka, ubrzo nakon rođenja Norme Džin morala je da bude hospitalizovana u mentalnoj ustanovi, zbog čega je buduća najpoznatija glumica na svetu odrastala među brojnim usvojiteljima.
Slično detinjstvo imala je džez pevačica Ela Ficdžerald na čije je ostvarenje u karijeri neposredno uticala Merilin Monro. Pedesetih godina XX veka afroameričkim umetnicima nije bilo dozvoljeno da nastupaju u prestižnom holivudskom klubu „Mokambo“ – naravno, zbog boje kože. Merilin je vlasniku kluba obećala da će, ukoliko bude angažovao Elu Ficdžerald, dolaziti svake večeri da je sluša. Pojavljivanje Merilin Monro podrazumevalo je veliku medijsku pažnju, pa je kraljica džeza uskoro počela da nastupa u ‚‚Makombu“, a glumica joj je pružala podršku sedeći za stolom ispred bine. Merilin je i kasnije istupala protiv rasnih predrasuda, odbijajući da uđe u klubove u koje su afroamerički izvođači morali da ulaze na sporednom ulazu. Ela Ficdžerald je o Merilin govorila da je bila neobična žena, uvek ispred svog vremena, a da nikada toga nije bila svesna.
Koga je volela Merilin Monro i ko je voleo nju
Sa 16 godina Norma Džin se udaje za Džejmsa Doertija. To je bio način da kao državna štićenica izbegne odlazak u sirotište, a brak je ugovorila prijateljica Normine majke. Ubrzo se zapošljava u fabrici avio delova, gde ju je na radnom zadatku uslikao profesionalni fotograf. Može se reći da je tako počela njena karijera modela, zanimanje kome se kasnije vraćala svaki put kada joj ugovor sa filmskim studiom ne bi bio obnovljen. Razvodi se od Doertija i odlazi u Holivud, gde dobija skromne sporedne uloge, dok s druge strane postaje ‚‚san svih fotografa“. Izdržavala se pozirajući obnažena za kalendare dok je redovno je uzimala časove glume. Došavši u Holivud promenila je ime u Merilin, po Merilin Miler, zvezdi Brodveja koja je nastupala 20-ih i ranih 30-ih, a koja je imala tek godinu više od Monroove kada je preminula.
Merilin Monro se nikada nije slikala za Plejboj, ali je Hju Hefner otkupio njene slike iz perioda kada nije bila poznata i objavio ih kasnije u svom magazinu.
U zenitu slave Merilin se udaje za bejzbol legendu Džoa Dimađija, ali njihov brak traje tek deset meseci, jer Dimađio ne uspeva da prihvati Merilininu posvećenost poslu, kao ni sve što ide uz to. Upravo tada i ona biva odlučna da ne pravi komprmise u karijeri i napušta Dimađija – koji je nikada nije preboleo. Treći put se udaje za pisca Artura Milera, sa kojim ostaje u drugom stanju. Nakon dva spontana pobačaja, Merilin i Arturov brak ulazi u nepopravljivu krizu, tokom koje se i njeno psihičko stanje pogoršava.
O ljubavnoj vezi Merilin Monro i američkog predsednika Džona Kenedija, kao i o vezi sa njegovim bratom Bobijem, i danas, šest decenija kasnije, nema zvaničnih izjašnjavanja. Međutim, preranu smrt lepe glumice mnogi povezuju upravo sa porodicom Kenedi. Zvanična priča je da je umrla od prekomerne doze pilula za spavanje, dok jedan deo javnosti veruje da je upitanju ubistvo, kako bi se izbegao politički skandal.
U oba slučaja, njen život se ugasio, ali njena blistavost i dalje intrigira gledaoce. Kako je govori Li Štrasberg u pitanju je ‚‚mešavina sete, sjaja i žudnje, kojim se izdvajala, a opet privlačila druge da požele da budu deo toga – te detinjaste naivnosti, koja je stidljiva, a opet tako živa“.