Srbija je sjajna destinacija za sva godišnja doba, tvrdi Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije, ali jesen je uvek posebna i puna iznenađenja
Oktobar donosi mnogo kreativnih izazova za Turističku organizaciju Srbije. Počevši od prezentacija na inostranim sajmovima turizma do unapređenja bogatstva sadržaja koji se nudi svim zaljubljenicima u lepotu ove zemlje. Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije novu sezonu dočekuje sa mnogo entuzijazma.

Kakvi su generalni planovi TOS-a za predstojeću sezonu?
Turistička organizacija Srbije jesen dočekuje u znaku Srpske tradicije i UNESCO nasleđa. Tome je posvećen oktobar, mesec u kojem turističke potencijale Srbije predstavljamo na velikim turističkim sajmovima u Francuskoj i Italiji. Takođe, nijedan od najvećih sajmova turizma u Londonu WTM neće proći bez učešća Srbije. Turistička organizacija Srbije nominovana je za najbolju digitalnu kampanju u prošloj godini. Kampanja pod nazivom “Vidi Srbiju – koje momente ćeš pamtiti ovog leta” promovisala je najlepše predele naše zemlje u kratkim video klipovima na društvenim mrežama koji su imali preko 6,5 miliona pregleda. Društvene mreže ćemo u narednom periodu koristiti i za promociju kulture. U saradnji sa Narodnim muzejom i našim nacionalnim avio-prevoznikom Air Srbijom, učestvujemo u kampanji #jasamumuzeju koja ima za cilj da pozove posetioce da dođu u Narodni muzej, izaberu omiljeni eksponat, fotografišu se pored njega i to okače na svoj Instagram profil. Najbolje fotografije će biti nagrađene. Decembar je mesec koji će u Turističkoj organizaciji Srbije biti i u znaku manifestacije “Turistički cvet” koja će biti održana 11. decembra. To je nagrada koja se tradicionalno dodeljuje za značajna ostvarenja u podizanju kvaliteta turističkih usluga, kao i za doprinos razvoju, unapređenju i promociji turizma.
Kada je reč o turizmu u Srbiji na koje aspekte će biti stavljen akcenat ove jeseni?
Srbija je destinacija za sva godišnja doba, ali smo mi odlučili da jesen prođe u znaku srpske tradicije i nasleđa UNESCO-a, stoga će i aktivnosti biti u skladu sa tim. Rezervati biosfere na listi UNESCO-a su planina Golija i Gornje Podunavlje. Svakako nezaobilazni deo istorijskog nasleđa su i manastiri na Kosovu i Metohiji, Stećci, Gamzigrad sa lokalitetom Feliks Romulijana, Stari Ras sa Sopoćanima, kao i Studenica. Nematerijalno kulturno nasleđe koje treba doživeti je i pevanje uz gusle, tradicionalno srpsko kolo i ono što nam je obično teško da objasnimo strancima, a to je obeležavanje slave.
Koja mesta su iz vašeg ugla najatraktivnija za posetiti tokom oktobra i novembra pre nego što krene zimska sezona?
Kiša i hladno vreme akcenat stavljaju na velnes i spa turizam, pogotovo u našim banjama za koje su turisti i te kako zainteresovani. To se vidi i u zvaničnim podacima za prvih osam meseci ove godine. Veliki je izbor, pa je najbolje da svako izabere u skladu sa svojim željama. U bogatoj ponudi su i gastronomija, kratak odmor u gradovima, ali i uživanje u prirodi na nekoj od naših reka. Krstarenje Dunavom je veoma atraktivno za posetioce, ali i za domaće turiste, pokazala su naša istraživanja.
Na nedavno održanom konkursu za izuzetnu destinaciju Evrope u Srbiji (EDEN) nagradu je dobila opština Kuršumlija koja na svojoj teritoriji ima dva bisera banjskog turizma – Prolom i Lukovsku banju. Velikom interesovanju turista za srpske banje doprinela su i ulaganja države u njihovo renoviranje, uključivanje vlasnika ugostiteljskih objekata da naprave što bolju ponudu, ali i dodeljivanje vaučera za besplatan odmor određenim kategorijama stanovništva.
Da li je priliv turista iz sveta veći nego prethodnih godina?
Srbija
postaje sve atraktivnija destinacija kako za strane, tako i za domaće turiste i
statistika govori u prilog tome. U prvih osam meseci ove godine u našoj zemlji
je porastao broj turista za 6% u odnosu na isti period prošlegodine. U Srbiji jeboravilo
ukupno 2,490.977 turista u tom periodu. Od januara do avgusta ove godine
ostvareno je i 5% više noćenja – ukupno 6,991.849. Porastao je broj turista iz BiH i to za
13% u odnosu na prvih osam meseci prošle godine. Po broju noćenja slede turisti
iz Kine, Crne Gore, Turske i Rumunije.
Šta ih najviše privlači?
Prema zvaničnoj statistici, prvi izbor stranih turista najčešće je Beograd (50%) i to zbog bogatog kulturnog i istorijskog nasleđa, prirodnih atrakcija, ali i gostoprimstva i gastronomske ponude. Takođe pozitivnim ocenjuju i odnos cene i kvaliteta. Osim srpske prestonice, turistima su atraktivni i Novi Sad, Zlatibor, Vrnjačka banja kao i Kopaonik. Želje turista su različite, u zavisnosti iz kog dela sveta dolaze, stoga Kinezi najviše vole da obilaze što više destinacija tokom jednog putovanja i žele da vide glavne znamenitosti svih delova zemlje. Sa druge strane, Nemci i Skandinavci vole aktivni odmor i boravak u prirodi.
S druge strane, koja mesta posećuju ljudi koji žive na ovim prostorima?
Poslednja istraživanja RSZ pokazuju da domaći turisti najviše vole da obilaze banje – najpopularnije su Vrnjačka banja, Sokobanja, zatim planine Zlatibor i Kopaonik.
Koja grana turizma u Srbiji beleži najbrži rast?
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, najveći porast beleži banjski turizam, ali je Srbija u poslednje vreme sve atraktivnija destinacija za zdravstveni turizam. Podaci TOS-a pokazuju da su u našoj zemlji trenutno najatraktivnije banje – Vrnjačka, Sokobanja, Selters i Atomska banja Gornja Trepča.