Generalni menadžer British Motors-a u Srbiji govori o uspehu rasta premijum automobilskih brendova Jaguar i Land Rover, profesionalnom perfekcionizmu i objašnjava zašto je verovao u našu fudbalsku reprezentaciju i onda kad niko drugi nije.

Foto: Aleksandar Jančević
Bliži se kraj godine, kad se osvrnete, kakvi su utisci u odnosu na predviđanja koja ste imali?
Sudeći po rezultatima koje dobijamo preko Udruženja uvoznika novih vozila, deluje da je jako dobra godina. Što se tiče našeg brenda Jaguar Land Rovera, mislim da smo pronašli neko naše mesto na tržištu. Naša želja je od početka bila da se uklopimo u postojeća tri premijum brenda, to su Mercedes, BMW i Audi, dakle da tu nađemo svoje mesto kao četvrti brend koji će da stoji rame uz rame sa ostalima. To smo uspeli za ovih godinu dana da ostvarimo, i u tom smislu smo ostvarili godišnji plan.
Jaguar Land Rover na nivou cele korporacije ima rast od 13 do 17 posto u poslednje tri godine. Dosta raste na svetskom i evropskom tržištu, a mi smo praktično uspeli da stignemo te rezultate koje oni imaju kad se gleda prema broju stanovnika.
U avgustu mesecu smo u Zagrebu dobili nagradu kao najbolji Jaguar Land Rover diler u istočnoj Evropi. Ujedno, tom nagradom je krunisan naš ovogodišnji rad.
Pored nagrade, uskoro otvarate i salon u Crnog Gori, što je još jedan dokaz velikog uspeha koji ste postigli tokom svega godinu dana na srpskom tržištu.
Da, to je još jedan novitet u našem poslovanju. Uveliko smo u pripremama da 15. novembra otvorimo salon u Podgorici. Radi se na vrlo ekskluzivnoj lokaciji. Salon će biti u Capital Plazi, a imaćemo i servisni centar. Dakle, izlazimo na još jedno tržište, koje će doneti nove izazove.
Kako biste opisali koncept britanskog luksuza na drumu? Koji su najjači aduti ovih automobila iz ugla ljubitelja premijum vozila?
Land Rover oduvek prati aristokratski duh. To je brend kog prati kvalitet, a ujedno je i kraljevski brend. U celom svetu se VIP ličnosti voze u Land Roverima, dok su ostala premijum vozila u pratnji. Ljudi to primećuju. Kad Land Rover posmatrate kao komad nečega što ste kupili, kad ga neko vreme koristite, vidite da ste kupili nešto što vredi onoliko koliko ste ga platili. Niste platili marketing, već kvalitet. Taj proizvod opravdava svoju cenu i zbog toga brend i raste.
Jaguar Land Rover svu svoju godišnju dobit u poslednje tri godine isključivo ulaže u razvoj novih modela, u istraživanja kad su u pitanju motori i generalno mehanika. Na primer, iduće godine se u Sloveniji otvara fabrika od 300.000 kvadrata, gde će se proizvoditi nekoliko novih modela Land Rovera.
Apsolutno nam nije teško da prodamo ni Jaguar ni Land Rover vozilo, mada je Jaguar specifičan. To je luksuzno vozilo i volumen je značajno manji, ali mi je posebno drago što Jaguar automobile kupuju ljudi koji su intelektualci, bave se ozbiljnim biznisom i znaju šta žele u životu, nastoje da budu posebni u društvu i na ulici.
Po učinku, Beograd se nalazi u samom vrhu liste prodajnih mesta Jaguar Land Rover na teritoriji Evrope. Kako izgleda agenda Jaguar Land Rover standarda za jedan prodajni salon?
Utisak kupca mora da bude na svakom mestu isti, u svim gradovima. Standardi, usluga, izgled, sve treba da bude potpuno isto u kom god gradu da se nalazite. Ukupno, postoji 220 standarda. Godišnje imamo nekoliko auditora, kontrolora koji kontrolišu sve te stavke. Tačno se zna kako treba da se ponaša neko ko radi na prijemu, kako treba da se ponaša prodavac, šta je potrebno da imate od nameštaja, koliko treba da imamo vozila, kako ona izgledaju, kako su istaknute cene, koliko brzo treba da se odgovara na mejlove, kako funkcioniše usluga u postservisu… Sve je jasno propisano i standardi moraju da se ispoštuju ili možete da izgubite ugovor. Srbija je u prodaji 100 posto, a u postprodaji 99 posto. Svega nekoliko zemalja u celom svetu ima 100 posto standarda, zbog toga smo i dobili nagradu. Ali planiramo i postprodaju da podignemo na 100 posto.
Napravili ste sponzorski ugovor sa Fudbalskim savezom Srbije uz moto „Najbolji uz najbolje“, i to u vreme kad skoro niko nije verovao u srpski fudbal. Sada kad se reprezentacija kvalifikovala za Svetsko prvenstvo, kakvi su Vaši utisci? Kako je izgledalo navijanje?
Morate da verujete u neke stvari pre nego što svi počnu da veruju u njih. Siguran sam da bi danas svi iz automobilske industrije rado zaključili ugovor sa Fudbalskim savezom Srbije kakav mi imamo. Prepoznao sam ekipu ljudi iz Fudbalskog saveza, bilo mi je na vreme jasno da su to ljudi koji rade posvećeno i da su igrači konačno shvatili da treba da se bore za svoju zemlju. Pratio sam sve utakmice. Bio sam i u Dablinu, u Beču… Bukvalno na svakoj utakmici koja se igrala. Svi smo, iskreno, bili u panici do poslednjeg trenutka. Nismo očekivali da izgubimo od Austrije u Beču. Ali je veličanstveno ono što smo doživeli tamo. U jednoj „tuđoj zemlji“ bilo je više od 30.000 naših navijača, sa našim zastavama, koji su verno navijali. Taj trenutak nikad neću zaboraviti. Ipak nam se posrećilo i trud se isplatio.
Land Rover Velar je nešto relativno novo na tržištu i ovaj automobil je dugo najavljivan. Kako kupci reaguju na njega?
Najaktuelniji model Land Rover Velar se odlično prodaje u Srbiji. Srbija je imala veliku čast, prvi smo od zemalja u regionu predstavili Velara. U većini zemalja Evrope se pojavio u septembru, a mi smo ga dobili već u julu. Radi se o jako dobrom automobilu. Vrlo je kvalitetan model u odnosu na sve konkurente u klasi. Elegantan je, ujedno imate i džipa i putničko vozilo.
Ljudi su se ranije žalili na multimediju i navigacioni sistem, sa ovim modelom je to unapređeno do te mere da je nekoliko godina ispred svih modela koji će doći. Kupci jako dobro reaguju na taj model. Automobil se vrlo lepo vozi. Svako ko ga je kupio bio je vrlo zadovoljan i od ovog modela očekujemo zaista dosta.
Autor: Miljana Nešković