Baš uoči praznika, planeta će po ko zna koji put poludeti za dragoceno upakovanim atomima ugljenika. Već sada je jasno da „dijamantska kampanja“ buja na različitim frontovima od jeseni.
Tejlor Svift je ove godine održala čas iz luksuza. Kako drugačije nazvati kupanje u kadi punoj dijamanata? Mora da joj nije bilo lako, ali za potrebe snimanja spota njenog hita Look what you made me do, lepa plavuša je stavila crveni karmin i smelo se bućnula u dijamante. Ko bi rekao da se, ne tako davno, kupanje u magarećem mleku smatralo luksuzom? Procenjena vrednost kupke Tejlor Svift iznosila je tričavih 10 miliona dolara. Iako su dijamanti za potrebe snimanja bili iznajmljeni i vrlo, vrlo dobro obezbeđeni, čak i da ih je kupila, investicija bi joj se verovatno isplatila. Za tu procenu dovoljno je jednom baciti pogled na broj pregleda koje njeno brčkanje u dragom kamenju ima na YouTube-u.
I tako, baš uoči praznika, planeta će po ko zna koji put poludeti za dragoceno upakovanim atomima ugljenika. Dijamantska kampanja buja na različitim frontovima od jeseni, a Tejlor je tu došla kao jagodica na vrhu torte.
Još od pedesetih godina prošlog veka, onaj mali postotak planete koji živi u izobilju naizmenično se zaljubljuje u dijamante i okreće im leđa, samo da bi se nakon što talas prođe ponovo očarao blistavim simbolima večnosti. Prvo ludilo desilo se još pedesetih godina prošlog veka, kad su dijamanti prvi put počeli da se bruse. Svet je uvideo koliko dijamanti zaista mogu da budu veličanstveni i žene su počele da ih skupljaju više nego ikad pre.
Nakon kratkog aktivističkog perioda propraćenog epizodom o krvavim dijamantima, dogodili su se žigovi i sertifikati. Drago kamenje je ponovo postalo čisto. Pored toga što su sertifikati garantovali poreklo dragog kamenja, žigovi su zauvek rešili pitanje vlasništva nad dijamantima. Paralelno, čisto da se zagolica čežnja, moderne tehnologije omogućile su preciznije brušenje. Umesto nekadašnjih 16 faseta, dijamanti danas mogu da imaju i do 90 sitnih ivica, kao što je slučaj sa nestvarnim Crown of Light draguljem, patentom kuće Diamonds International. Jasno, reč je samom remek-delu. U kamen koji se zove Kruna svetlosti teško je dugo gledati bez dobrih naočara za sunce. Ali je i lepo. Ubrzo, svetom je prozujala glasina da su rezerve dijamanata prevelike, te da će uskoro njihova tržišna vrednost početi da pada. Ali nije. I neće. Od decenije do decenije, dijamanti će po svemu sudeći iznova i iznova dokazivati svoju neprolaznost ljudskom rodu.
Pored fascinacije njihovom lepotom i retkošću, koja je do sada spajala kolekcionare dragog kamenja širom sveta, dijamanti će uskoro možda postati i nešto više. Tokom duge istorije luksuza, dijamanti su u svetu skladištenja bogatstva uglavnom bili skrajnuti ispred zlatnih poluga. Razlog tome je bio jednostavan – vrednost dijamanata nije tako jednostavno procenljiva kao što je slučaj sa zlatom, a može i da varira od kupca do kupca. No i to bi uskoro moglo da se promeni. Singapore Diamond Investment Exchange je nedavno objavio da će zahvaljujući modernim tehnologijama i taj problem vrlo brzo biti premošćen. Zahvaljujući nekakvim karticama za čuvanje dijamanata, koje ujedno očitavaju i njihovu tržišnu vrednost, uskoro bi dijamanti mogli da postanu novi najbolji prijatelji investitora, kao siguran i jednostavan način za odlaganje i čuvanje velikih svota novca. Već sada je izvesno da će se broj kupaca dijamanata u budućnosti širiti – bilo da je reč o pasioniranim poznavaocima dragog kamenja ili ne.
Autor: Miljana Nešković